Social Icons

Yarsan

2012-11-02

بەرنامەی تەشاوەی لە ری کورد کانال تەشاوی - میوان کاک فرامەرز ئەمیریان


بەرنامەی تەشاوەی  لە ری کورد کانال تەشاوی - میوان کاک فرامەرز ئەمیریان  

یارسانیان و ظلم و ستم بر آنان از جانب حکومت ایران


یارسانیان در واقع پیروان آئین یاری میباشند ،کە ریشه در باورها و تفکرهای کهن مهر و میترا و زرتشت دارند .تاریخ نشان داده است که پیروان این آئین همیشه در زیر فشار ظلم و ستم واقع شده اند و هیچ وقت نتوانسته اند باورها و اعتقادات دینی خود  را بیان کنند.


اما یارسانیان با وجود ظلم و ستم دشمنان، بر سر باورها و اعتقادات خود مانده اند و توانسته‌اند تا به‌ امروز آن را حفظ کنند .مشکلات و محرومیتهایی کە امروزه یارسانیان در ایران با آن روبرو هستند.آنان از  انجام فرایض دینی ،نشر کتب و  آزادی اندیشه به ‌‌صورت آشکار که از ابتدایی ترین ‌‌‌‌حق و ‌‌‌حقوق یک انسان است محروم میباشند.
یارسانیان کثیری در سطح استان کرماشان و شهرهای توابع آن از جمله‌ کرند غرب (دالاهو)، اسلام اباد غرب، سرپل ذهاب، قصر شیرین و صحنه‌ ساکن هستند . همچنین پیروان آئین یاری نیز در ‌شهرهای دیگر ایران از جمله‌ تبریز،همدان ،کرج، قزوین، هشتگرد، تهران، ساوه‌، قوچان و خلخال از توابع اردبیل زندگی میکن
نوجوانان و جوانان یارسانی برای پذیرش در مدرسه و دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران  و ادامه تحصیل به هیج عنوان حق ندارند که آیین و باورهای خود را بیان کنند. برای اینکه بتوانند به‌ تحصیل ادامه دهند باید دین اسلام را به‌ اجبار بپذیرند.
اما اگر آنان این گزینه‌ را انتخاب نکنند یا اخراج و یا اینکه‌ از ادامه تحصیل محروم میشوند، که‌ این بر خلاف ماده منشور جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد است چون در منشور سازمان ملل متحد هر شخصی حق آزادی فکر و ضمیر و دین را دارد.
حتی اگر یک فرد یارسانی صدور شناسنامه‌اش از شهرهای یارسانی نشین از جمله‌ کرند غرب، صحنه‌ و کرمانشاه و ... باشد به‌ شیوه‌ی سیستماتیک از طرف رژیم از استخدام در مراکز دولتی ،لشکری، کشوری و نیروهای مسلح ممنوع میشود . 
پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از یارسانیان که‌ در پستهای حساس و ئه‌منیه‌تی و کلیدی ایران  شاغل بودند از کار برکنار شدند.و تا به‌ امروز به‌ خاطر ایمان و عقیده‌ به‌ آئین و باور خود از طرف رژیم ایران مورد ظلم و ستم قرار گرفته‌اند .



بسیاری از وکلا، استادان، دانشجویان، معلمان و نظامیان و ده‌هها نفر دیگر که‌ پیرو آئین یاری بوده‌اند به‌ طرق مشکوک یا از بین رفته‌ یا اینکه‌ سرنگون شده‌اند .

رژیم ایران به‌ شیوه‌ مداوم و برای تبرئه‌ خود با زدب برچسب تهمت و افترا گروهکهای سیاسی به جوانان و افراد یارسانی و پرونده سازی علیه آنان ،دست به‌ زندانی نمودن آنان نموده‌ و با ضرب و شتم و تحمیل حبسهای طویل المدت برای آنان کارهای خود را به‌ پیش میبرد .

و بیشتر مناطق ‌مرزی ‌غرب کشور کە ساکنین انجا کۆرد و یارسانی نشین ‌‌هستند و بیشترزمینهای کشاورزی و مراتع انها انجاست به عمد از جانب جمهۆری اسلامی ایران مین گزاری شدە و باعث ترس وو‌‌حشت در میان مردم مناطق مرزی شده است. و ‌حتی بسیاری از مردم و حیوانات بیگناه در میدان های مین دست ،پا،،،،،،و حتی جان خود را از دست میدهند 
این بخش کوچکی از ظلم ، تبعیض و محرومیتها وجنایاتی است  است که یارسانیان در جمهوری اسلامی ایران با آن روبرو هستند.
فرزاد محمدی

استکهلم

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar