Social Icons

Yarsan

2013-06-06

اهانت نیروهای امنیتی رژیم ایران به آئین کردان ، خودسوزی دو شهروند کُرد پیرو آئین یاراسان را درپی داشت



اهانت نیروهای امنیتی رژیم ایران به آئین کردان ، خودسوزی دو شهروند کُرد پیرو آئین یاراسان  را درپی داشت
آژانس کُردپا:به دنبال توهین نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران به آیین یارسان "اهل حق"، ٢ شهروند کُرد پیرو این آیین، اقدام به خودسوزی کردند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، دو شهروند کُرد اهل شهرهای صحنه در استان کرمانشاه و شهرهمدان به نام‌های "حسن رضوی" و "نیک‌مراد طاهری" روزهای چهاردهم و پانزدهم خردادماه به نشانه‌ی اعتراض به توهین و بی‌احترامی نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران به آیین یارسان و پیروان این آیین، خود را به آتش کشیدند.

یک منبع مطلع به خبرنگار کُردپا گفت: " حسن رضوی که روز سه‌شنبه چهاردهم خردادماه در برابر توهین نیروهای اطلاعات اقدام به خودسوزی کرده بود، هم‌اکنون در یکی از مراکز درمانی تهران در فضای امنیتی، تحت مراقبت پزشکی می‌باشد.

به دنبال این رویداد، "نیک‌مراد طاهری" اهل شهرستان صحنه در استان کرمانشاه نیز که روز چهارشنبه پانزدهم خردادماه در مکان همان رویداد و در حضور مردم و تصویربرداران خود را به آتش کشیده بود، به دلیل شدت سوختگی، جان سپرد.

همین منبع اشاره کرد، "نیک مراد" قبل از اقدام به خودسوزی به مردم گفته بود، نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران به آیین‌مان "آیین یارسان" توهین کرده‌اند، به همین دلیل به نشانه‌ی اعتراض به رفتار این نیروها، خود را به آتش می‌کشم.

به گفته‌ی همان منبع، فردی که از این رویداد تصویربرداری کرده است، توسط نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران بازداشت و تا لحظه‌ی انتشار این خبر این فرد در بازداشت نیروهای اطلاعات بوده و همچنین جسد این شهروند به خانواده‌اش تحویل داده نشده است.

همان منبع خبری افزود، چند روز پیش نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران یکی از شهروندان کُرد پیرو آیین یارسان به نام "کیومرث تمتاک"، اهل یکی از روستاهای توابع همدان را بازداشت و به هنگام بازجویی به مذهب وی توهین و همچنین سبیلش را هم تراشیده‌اند.
در همین رابطه، شهروندان پیرو آیین یارسان به دنبال اطلاع از توهین و بی‌احترامی نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران، با اقدام به خودسوزی واکنش نشان داده‌اند.

همچنین روز دوشنبه سیزدهم خردادماه، معلم درس پرورشی در مدرسه‌ی ابتدایی "رازی کرمانشاه" در هنگام تدریس ضمن توهین به آیین یارسان، پیروان آن را نیز نجس قلمداد کرده بود.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar