Social Icons

Yarsan

2013-06-10

نحوه کشته شدن کیانوش آسا از زبان برادرش


نحوه کشته شدن کیانوش آسا از زبان برادرش

خانواده کیانوش آسا با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به مسئولان قوای قضائیه و مقننه، و کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی خواستار تحقیق و رسيدگی به چگونگی کشته شدن این دانشجوی کارشناسی ارشد، و خواستار محاکمه روشن و شفاف و مجازات قاتل يا قاتلين با هر لباس و در هر مکانی با حضور خانواده وی شده اند.کامران آسا برادر کیانوش در گفتگویی تلفنی با پیام یزدیان از صدای آمریکا، در خصوص نامه سرگشاده خود و خانواده اش به مقامهای جمهوری اسلامی ایران، توضیحاتی داده که توجه شما را به آن جلب می کنم


کیانوش آسا (متولد ۹ اسفند ۱۳۶۲در کرمانشاه) دانشجوی ترم چهارم کارشناسی ارشد رشتهٔ مهندسی شیمی در دانشگاه علم و صنعت ایران، فعال محیط زیست و تنبورنوازبود.

او در جریان تظاهرات روز دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ در میدان آزادی تهران ناپدید شد و روز ۳ تیر ماه ۱۳۸۸ در سردخانهٔ پزشکی قانونی توسط خانواده‌اش شناسایی شد، آسا در اثر اصابت دو گلوله کشته شده‌بود. کیانوش آسا اقلیت مذهبی بوده و خانواده‌ای با مذهب یارسان (اهل حق) داشته‌است.
به‌گفتهٔ پزشکی قانونی جسد آسا در روز ۲۹ خرداد به پزشکی قانونی تحویل داده شده‌بود و علت مرگ اصابت گلوله بوده‌است. اما خانوادهٔ وی می‌گویند که تا پیش از سوم تیر بارها به آن‌ها اعلام شده‌بود که فرزندشان در زندان اوین به‌سر می‌برد.
پیکر وی در تاریخ ۷ تیر در باغ فردوس کرمانشاه به خاک سپرده شد. مراسمی نیز به مناسبت یادبود وی در دانشگاه علم و صنعت ایران در ۷ تیر با وجود تهدید گستردۀ مسئولان وقت دانشگاه و وزارت اطلاعات برگزار شد.
مراسم چهلم کشته شدن کیانوش آسا ۱۵ مرداد ۱۳۸۸ با حضور بیش از ده هزار تن از شهروندان کرمانشاهی در تالار عباسیه این شهر برگزار شد. بعد از پایان مراسم جمعیتی بالغ بر پنج هزار نفر از شرکت کنندگان از درب تالار در میدان شهرداری به سوی باغ فردوس کرمانشاه جهت حضور بر سر مزار کیانوش آسا حرکت کردند. راهپیمایی مردم با حمل عکس‌هایی از کیانوش آسا و شاخه‌های گل و بدون سر دادن شعار بود اما مأموران انتظامی در میانهٔ راه مانع از حرکت مردم به سمت باغ فردوس شدند. در نتیجه گروهی از جمعیت متفرق اما گروهی دیگر خود را به سر مزار کیانوش آسا رساندند.
مردم با تجمع بر سر مزار کیانوش آسا با نواختن تنبور به همخوانی سرودهای آئینی اهل حق (یارسان) پرداختند. در پایان مراسم هنگامی که برادر بزرگ کیانوش جهت تشکر از شرکت کنندگان مشغول سخنرانی بود ماموران انتظامی با حمله به وی و دیگر شرکت کنندگان باعث ایجاد تشنج در مراسم شده و برای متفرق نمودن مردم معترض از گاز فلفل استفاده نمودند. همچنین بیش از ده نفر از شرکت کنندگان در این مراسم از جمله چند تن از بستگان کیانوش آسا توسط نیروی انتظامی بازداشت شدند.روز ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ با نزدیک شدن سالگرد کشته‌شدن او، دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت ایران تجمع کردند.
فعالیتهای اجتماعی
عضو جبهه سبز استان کرمانشاه
نوازندهٔ تنبور
نقاش و کاریکاتوریست
پارک شهید آسا
پارک شهید آسا در دانشگاه علم و صنعت ایران
پس از کشته شدن کیانوش آسا، تنها پارک دانشگاه علم و صنعت ایران به پاس بزرگداشت این دانشجو، توسط دانشجویان این دانشگاه به صورت غیر رسمی پارک شهید آسا نام گرفت.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar