Social Icons

Yarsan

2014-07-09

بیانیهء اعتراضی فدراسیون یارسان خارج از کشور در رابطه با گزارش حجت السلام یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور ایران نسبت به آیین یاری



بیانیهء اعتراضی فدراسیون یارسان خارج از کشور در رابطه با گزارش حجت السلام یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور ایران نسبت به آیین یاری

fedگویا آقای یونسی در اواخر خرداد امسال با تعدادی ازجامعه یارسان در کرمانشاه ملاقات داشته است و سناریوی سرهم کرده و آنرا در رسانه های حکومتی درج نموده اند.
پس از این ملاقات آقای یونسی گزارشی بدین مضمون منتشرکرده اند:
آقای یونسی مردم یارسان (اهل حق)را مسلمان و شاخه ای از اسلام تشیع دانسته‌اند نه یک اقلیت آیینی یا مذهبی. به گفته ایشان ” اختلاف اساسی بین شیعه و اهل حق وجود ندارد”.ضمنأ ایشان برخوردهای غیرمنصفانه و ناعادلانه و تضییع حقوق مردم یارسان و سایر اقلیت‌ها واقوام را به عناصر خودسر خارج از حاکمیت نسبت داده‌اند. ایشان درقسمتی دیگر از گزارششان چنین می‌گویند: “هیچ مانعی در گزینش و استخدام شما (اهل حق‌ها)چه در سپاه، چه ارتش و دستگاه قضا وجود ندارد و نباید مانعی حتی برای ارتقای مدیریتی شما باشد. شما همه شرایط را برای استخدام و حضور در مسئولیت‌ها دارید.
بنظر میرسد که ایشان یا این مستندات را از یارسانیانی بر گرفته اند که اطلاعی از باورهای یارسانی نداشته اند و از حقوق اقلیتهای آیینی و مدنی بی اطلاعند، و یا اینکه آقای یونسی این ادعاهارا سرهم کرده اند تا حقوق اقلیتهارا پایمال کند.
آیین یاری به حلول روح یا رئاکارناسیون (ری اینکارنیشن) معتقد است و بهشت و دوزخش را در این دنیا میبیند. پس چگونه یارسانیان میتوانند مسلمان باشند.
فدراسیون یارسان خارج از کشور خواهان:
1. برسمیت شناختن آیین یاری
2. رفع تبیض از یارسانیان
3. استخدام یارسانیها با هویت آیین یاری بویژه در پستهای مدیریتی
4. امکان و تسهیلات لازم برای فراگیری زبان مادری(کردی) طبق ماده 15 قانون اساسی
5. اجازه احداس جمعخانه درخور جمعیت شهر و روستا ، حق داشتن آرم یارسانی در جمعخانه ها و حق اجراکردن مراسم مختص به ایین یاری
6. حق نشر متون پژوهشی و آیینی و همچنین حق استفاده از میدیاها منجمله تلویزیون، رادیو و نشریات
7. به یارسانیان اجازه داده شود تا در طی یک رفراندوم آزاد نمایندگان خودرا برای مشورت و تصمیم گیری در مورد یارسانیان انتخاب کنند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar