موسیقی عرفانی یارسانی
تنبور نورازی و کلام خوانی
کلام خوان: سید فواد (جواد)حسینی
هوشنگ امیریان: تنبور و سرپرست گروه
فرامرز امیریان: تنبور
کیوان قلخانی: دف
فرخ یادگاری: تنبور
تنبور نورازی و کلام خوانی
کلام خوان: سید فواد (جواد)حسینی
هوشنگ امیریان: تنبور و سرپرست گروه
فرامرز امیریان: تنبور
کیوان قلخانی: دف
فرخ یادگاری: تنبور
رسالت شهامت رسانه
خۆرهەڵات نیوز:ضمن تشکر و سپاسگزاری از شبکههای محترم تلویزونی از جمله تیشک، کرد و ...... همچنین سایتهایی که اخیراً به گونههای متفاوت سعی در شناساندن آئین غنی و کهن یارسان به جهانیان خصوصاً جامعه فهیم یاری را دارند، نکاتی چند را جهت پر بار شدن این برنامهها توصیه و به عرض میرسانم.
1 ـ بر کسی پوشیده نیست که اکثر جامعه میلیونی یارسان به علل مختلف اطلاعات کامل و کافی در خصوص آئین به جای مانده از نیاکانشان را ندارند که از جمله این علتها میتوان حبس کردن دفاتر یاری در صندوقچههای خانگی به علت مترقی بودن آئین، و تنگ نظری افراد خاص بخاطر به خطر افتادن منافع شخصی بوده است، اکنون که به همت والای محققین و پزوهندگان و فرهیختگان یارسانی اکثر کلامها از صندوقچهها بیرون آمده و در اختیار مردم شریف یارسان قرار گرفته است و جامعه اکثری ذکر شده هم اشتیاق بسیاری به فراگیری و آگاهی از مطالب زیبای دفاتر یاری نشان میدهند میبایست در اطلاع رسانی کاملاً هوشیارانه و آگاهانه گام برداشته شود و واقعیتهای آئینی را که در کلامهای عصر پردیور(عصر سلطان سهاک و یارانش ) به درستی و کامل نهفته است به طور کامل و تفسیر و توضیح داده شود، تا این قشر اکثریتی به بیراهه کشانده نشوند و اطلاعات نامناسب و نادرست آنها را سر در گم و بی باور و یا کم باور ننماید. ما باید با دادن آدرس دقیق پردیوری و یارسانی این مردم را به راه راست یاری هدایت نمائیم.
2 ـ اگر به این نکته توجه داشته باشیم که رسالهی رسانهها در انتقال مسائل آئینی و فرهنگی مسئولیت بسیار سنگین میباشد، به این نکته توجه خواهیم کرد که تنظیم و تدوین و پخش اینگونه برنامهها باید به دور از هر گونه تعصب ایدیولوژیکی، خاندانی و شخصی، آگاهانه و بیطرفانه صورت پذیرد، تا مخاطبین محترم با آسودگی خاطر و اطمینان کامل به چنین برنامهای گوش فرا دهند و مطمئن باشند که آنچه میشنوند و یا میبینند واقعیتهایی است که به تمام مردم یارسان در هر محدودهی جغرافیایی وقومیتی تعلق دارد نه اینکه مختص به یک محدودهی معین جغرافیائیخاص و یک اقلیت ویژه باشد.
3 ـ مسئولین محترم این رسانهها میبایست به جای پرداختن به مطالب پیش پا افتاده و بعضاً نادرست و مغایر کلام به زیبائیهای متون کهن آئینیاری از جمله مسائل فرهنگی، اجتماعی، فلسفی، عرفانی، علمی، حقوقی و دیگر مسائل غنیکلامی که بسی فراوانند و به روز میباشد و با مسائل این عصر همخوانی دارند بپردازند و اگر قرار است مطلبی و یا مراسمی را به تصویر بکشند از درون واژگان زیبای فوق بیرون کشیده شود، تا دیگرانی که میخواهند آئین یاری را مورد مطالعه قرار دهند، آن را آئینی توسری خور، بردهپرور، بیاختیار و کاستی(طبقاتی) معرفی ننمایند.
4 ـاگر قرار است آئین یاری به جهانیان خصوصاً مردم صادق و فهیم یارسان و علیالخصوص جمعیت عظیم یارسانی که به همان دلایلی که مواردی از آنها ذکر شد از دور دستی بر آتش دارند شناسانده و شرح داده شود میبایست واقعیتهای آئینی به دور از هر نوع نظر شخصی و فامیلی توسط شخصیت مجرب و کار کشته و استخوان خُرد کرده که در خصوص مسائل آئینی و محتوای کلامی تخصص و تبحر کافی و کامل را دارند توسط یک مجری کار آزموده انجام پذیرد، اگر به هر دلیلی توضیحات اشتباه، ناقص و غیر واقعی بوسیله این رسانهها در اختیار دیگران قرار گیرد قشر اکثریتی مردم یارسان به بیراهه و اشتباه کشانده خواهند شد، و در مقابل فرهیختگان و کار آشنایان کنونی و نسل آینده و تاریخ جوابی نخواهند داشت، نباید این شبکهها خواسته و ناخواسته، آگاهانه و ناآگاهانه، هویت، کرامت و نجابت قوم بزرگ یاری را با میخ نعلچههای اسبهای بیرحمشان لگدمال کرده و سیمائی زشت از منظر زیبای یاری برای جوانان ترسیم نمایند و شایستهگان این قوم بزرگ را با ژستنماییهای این چنین، از آنچه که نیاکانشان با اقتدار و انسجام تمام حفظ نمودهاند بدبین و عاصی کنند.
یاریناکری و ناوی وهیهی و برداش کالای استاد ناشی ناوی و قماش
گفتنی است مردم یارسان روزهی مرنویی(خاونکار)را در سال 1391خورشیدی در روزهای هفتم، هشتم و نهم آبانماه مصادف با چهارم، پنجم و ششم نوامبر2012 و مطابق با دوازدهم، و سیزدهم و چهاردهم مانگی 1433 و هشتم، نهم و دهم چلهی 736 سلطانی(دوانزه له مانگ هر چی نه چلی) که این رخداد در گاهشماری که توسط آگاهان بنابر تاریخ یاری تنظیم شده بود با شور و حالی وصف ناشدنی انجام دادند و هیچگونه اشتباهی در تاریخ برگزاری این روزه رخ نداد. امید است این جشن بزرگ آئینی همه ساله با شکوهی بیشتر در میان مردم یارسان انجام گیرد.
به امید اینگه این رسانههای محترم با توجه به رسالت سنگینشان واقعگرا بوده و با شهامتی بالا واقعیتهای عصر پردیور را که مملو از زیبائی و زیبائی و زیبائی است به جهانیان نشان دهند، و در صورت امکان جهت ثبوت این شهامت عین این نامه را در یکی از برنامهها برای مخاطبین قرائت نمایند. ( ژه پردیوهر زیاوه شهرتی نهنیهران)
به امید توفیق حق نگهدار سلطانیفر
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar